ArcusTV

Student aan het woord

Opleiding: Operator C (procestechniek)

‘Chille’ praktijklessen op Chemelot

Op het Chemelot-terrein bij Geleen hebben studenten proces- en laboratoriumtechniek meerdere laboratoria tot hun beschikking. Dat is chill en zo heet deze leeromgeving ook: Chemelot Innovation Learning Lab (CHILL). Vierdejaars Rick Weijers, die bij Arcus de opleiding tot operator C volgt, krijgt hier praktijklessen. “Die zijn veel praktijkgerichter dan wat we op school leren. Voor een chemisch bedrijf doen we in CHILL onderzoek naar de sterkte van plastics. Door zelf producten te maken en te testen, zie en begrijp je veel beter wat er precies gebeurt.”

Onderzoek opzetten

Zo leert Rick een onderzoek opzetten. “Onze opdrachtgever heeft ons een basisplastic en drie hulpstoffen aangereikt, maar verder doen we alles zelf. We maken ons eigen plan van aanpak, delen zelf de proeven in, voeren die uit en trekken conclusies. Zo kom je erachter welke hulpstof de beste materiaaleigenschappen, zoals een hoge sterkte, oplevert. Het gaat goed en is ook heel leuk. De onderzoeksfaciliteiten die je hier hebt, vind je niet op school. Het is een unieke kans om daar ervaring mee op te doen. En een goede oefening voor onze eindstage, want daarin doen we ook een onderzoek.”

Liever complex

Met een Operator C-diploma kun je doorgroeien tot procestechnoloog. Dan doe je vooral onderzoek. Rick ziet zichzelf eerder als operator en in de toekomst chef van dienst in een chemische fabriek werken. “Stages in de procesindustrie, bij zonnecellenproducent Solland Solar en rubberfabrikant Lanxess, bevielen heel goed. Complexe processen proberen te begrijpen, zodat je eventuele problemen kunt oplossen, is een mooie uitdaging. Bovendien heeft een operator een goedbetaalde baan met veel vrijheid, verantwoordelijkheid en afwisseling.” 

Rick Weijers volgt de opleiding Operator C (procestechniek).

Opleiding: Middenkader-Engineering-Technicus, niveau 4.

Twee broers in de elektrische installatietechniek

Ze zitten in dezelfde klas, lopen samen stage bij LS Elektro B.V. in Landgraaf en hebben allebei gekozen voor de afstudeerrichting Elektrotechnische Installatie Techniek (E.I.T., voorheen Elektrotechnisch Installateur genoemd). “Nee, we zijn geen tweeling”, lachen de broers Ian en Max Wante. “Maar we vinden wel dezelfde vakrichting interessant. En we werken ook goed samen.”

In de familie

“Bij Arcus hebben we veel kennis opgedaan, vooral praktijkgericht”, vertellen de vierdejaars studenten van de opleiding Middenkader-Engineering-Technicus. “In de eerste twee leerjaren maak je veel integrale praktijkopdrachten of IPO’s. Dat zijn kleine, samenhangende projecten in de werktuigbouwkundige (W), elektrotechnische (E) of installatietechnische (I) richting. Per blok van tien weken kies je twee verschillende IPO’s. Wij hebben eigenlijk alleen maar W- en E-projecten gedaan.” Max: “Ik wist op jonge leeftijd al, dat ik het bedrijf van mijn vader wilde overnemen. Hij werkt ook in de elektrotechnische branche.”

Elektronica

Voorlopig gaan de broers eerst voor het mbo-diploma en liefst ook een hbo-diploma Elektrotechniek. Dat ze nu bij elkaar in de klas zitten, is toeval. Ian, de oudste, volgde eerst een andere opleiding. Max koos aanvankelijk voor de afstudeerrichting Medische Technologie. “Dat is vooral elektronica. Het fijne werk, zoals printplaatjes maken en software schrijven. De installatietechniek is minder abstract en logischer. En voor mij leuker, omdat ik daar méér met mijn handen kan doen.”

Tekenen, calculeren en uitvoeren

Ian en Max hebben het naar hun zin bij hun stagebedrijf. “We werken in de bouw, bij particuliere klanten en bedrijven. Een van onze projecten is een klooster, waarin allemaal appartementen gemaakt worden. Wij zorgen, in overleg met de opdrachtgever, voor de aanleg van alle elektrisch materieel, het doormeten van de installatie en oplevering aan de klant.” Ian: “Hoe je met klanten omgaat, hebben we van huis uit wel meegekregen, maar onze docenten brengen dit ook steeds onder de aandacht. Daarnaast hebben we bij Arcus geleerd elektrotechnisch te tekenen, te calculeren en een compleet verlichtingsplan te maken voor binnen- en buitenverlichting. Voor het nieuwe bezoekerscentrum, dat nu bij Kasteel Schaesberg gebouwd wordt, hebben we deze technieken zelfstandig toegepast. We moeten toch eens gaan kijken hoe de uitvoering verloopt…”